mandag 7. desember 2009

en grønnere hverdag


mens viktigperene i Køben diskuterer seg frem til en felles internasjonal løsning på den overhengende klimakrisen, kan ola og kari normann sette i gang hverdagslige miljøvennlige tiltak sporenstreks! her følger ti enkle tips til hva du kan gjøre for å få en mer miljøbevist hverdag;

1. Skru av lyset. Lysene trenger ikke å stå på i alle rom, til enhver tid! Skru av lysene i rom som ikke blir brukt. Bonusen er lavere strømregning.

2. Begrens dusje-tiden. Du blir like ren av å dusje i fem minutter som en halvtime. La være å la vannet renne når du pusser tennene. For den virkelige miljø-fantasten; ikke skyll ned etter du har bimmelimmet.

3. Begrens klesvasken. Legg "halvbrukte klær tilbake i skapet", og spar både strøm og miljøet for forurensende vaskemidler (PS: kjøp for all del svanemerkede vaskemidler).

4. Parker bilen, bruk bena eller sykkelen og spar CO2-utslipp.

6. Kildesortering. Sorter glass, metall, papir, spesialavfall og plast. Enkelt, smart og veldig nyttig.

7. Pant alt - alltid. Leverer du flasker og bokser til panting, vil de gjenvinnes, samtidig som du reduserer søppelhaugene.

8. Skru ned varmen i boligen med to grader, og ta heller på deg en varm genser/et teppe og ullsokker/tøfler.

9. Reduser forbruket! Trenger jeg dette? Det er stor forskjell på å trenge noe og ha lyst på noe. Tenk gjennom det, før du bruker penger på ting som er unødvendige.

10. Skal du først kjøpe noe; kjøp økologisk, kjøp brukt, kjøp miljøvennlige produkter.

jeg kjenner som de fleste andre på den dårlige samvittigheten og har derfor som mål å bli et mer miljøbevisst (og bedre) menneske! godt jeg har gode forbilder i vennekretsen.

Få flere tips på grønnhverdag.no!

1 kommentar:

  1. wow ingrid - dette var å komme sterkt "tilbake" dette! og jeg antar forresten at jeg ikke er et av dine grønne forbilder.. jeg er vel litt mer gul jeg, tenker jeg :)

    SvarSlett