lørdag 6. mars 2010

american pancakes = yummy!!


innimellom vandrer tankene mine tilbake til mitt fantastiske år i south carolina, og jeg får nesten litt hjemlengsel. jeg er en av dem som elsker usa nemlig, og jeg tror at enten så elsker man usa eller så hater man usa - det finnes nok ingen mellomting! og når jeg da får denne følelsen av lengsel, lager jeg som regel noe typisk amerikansk - og hva er vel mer amerikansk enn pancakes for breakfast?! dette er ikke en frokost for de som teller kalorier, men derimot en perfekt frokost for de som vet å nyte livet, og som heller løper en halvtime ekstra på mølla for å kunne spise dobbel porsjon! du trenger (i følge c. whitson - og denne oppskriften er absolutt godkjent!):

3dl kulturmelk (forbered deg på å bruke minst 5dl om du ikke gidder å smøre røra ut i panna)
4ss smeltet smør
2 egg
5 dl hvetemel
1/2ts natron
4ss sukker
1ts salt
litt olje til steking

bland det tørre og det våte hver for seg før du tilsetter det våte i det tørre. ikke jobb for mye med røra - da blir den ikke så bra. stek små pannekaker, less på med usaltet meierismør (ikke vær forsiktig med smøret - det er jo halve opplevelsen) og ekte maple syrup (dårlige, norske sirupvarianter funker dårlig - let i bakehyllene på de store matbutikkene) og NYT! denne røren er såpass stor at du trygt kan invitere naboene, men om du er en ekte usa-elsker, spiser du opp resten til frokost i morgen..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar